Vietnam

9 februari 2011 - Nha Trang, Vietnam

Chúc Mung Nam Moi! Oftewel Happy Newyear! Huh? Jahaa, wij hebben voor de 2e keer oud en nieuw gevierd in Azië. Het bruisende spektakel vond plaats op de nacht van 2 en 3 februari met een dikke vette strandparty in Vietnam.

Maar laten we bij het begin beginnen.
Welcome to Vietnam, de wondere wereld van de scootertjes waarop de grootste hoeveelheden mensen en andere ‘producten’ worden vervoerd, de typische Vietnamese hoedjes, de kilometerslange rijstvelden, ongegeneerde wildplassers overal, de 30 uur durende busritten, de tailor-made winkels waar je alles maar dan ook alles op maat kunt laten maken, de locals die op elke hoek van de straat op kleine kinderstoeltjes bij elkaar komen en de hele vreemde delicatessen (kijk niet raar op als er hond, slang, rat of hersenen op de menukaart staan). Vietnam is weer een heel ander stukje Azië en op sommige plekken waan je je een beetje in China.

Onze trip begon na een ellenlange busrit van 30 uur in Hanoi. De levendige hoofdstad van Vietnam waar op elk uur van de dag leven in de brouwerij is,  is met haar kleine smalle straatjes één groot doolhof. Ik geloof dat we nog nooit zo vaak zijn verdwaald. Na twee dagen rondgebanjerd te hebben, en onze ogen uitkeken hebben naar het straatleven, vertrokken we naar het sprookjesachtig mooie Halong Bay.  Dit is een absoluut hoogtepunt in Vietnam, duizenden rotsformaties steken trots hun koppen uit een azuurblauwe zee. We hadden een 2-daagse cruise door het gebied, met slapen op de boot. Mooooi!

Vanuit hier wederom een te lange busreis naar het midden van het land. Gelukkig zijn de bussen hier redelijk comfortabel, je hebt je eigen bedje (al moet je die soms delen met een vreemde, bejaarde Japanner, zie foto’s) We arriveerden in Hoi An, (I love the name) een schattig, peaceful dorpje met heel veel Franse invloeden. Hier hebben we een aantal dagen heerlijk gerelaxt, geslapen in een mooi hotelletje, beetje rondgekeuteld, geshopt en goddelijk gegeten (wat HOU ik toch van dit leven). Helaas was het weer niet al te best. En aangezien Raissa en ik niet te lang zonder onze beste vriend de zon kunnen, vertrokken we naar het zuiden waar de weergoden meer goeds voorspelden.

Nha Trang, de beachcapital of Vietnam. Je vindt hier kilometers lange zandstranden en een bruisend nachtleven. Kwam dat even goed uit, want we arriveerden hier op oudejaarsdag. Hotelletje gevonden, tutterdetut, eindelijk mijn haar weer eens gestyled, en hup, naar de kroeg. Overal was gratis eten en drinken, en daar zeggen wij als trotse maar zuunige Nederlanders natuurlijk geen nee tegen. Ook hier vloeiden de cocktails weer rijkelijk. Om 12 uur vuurwerk gechecked op het strand en we werden door een local een hele sjieke beachclub in geloodst, waar we de night away hebben gedenst. Iets minder was dat één of andere loser met zijn grijpgrage handjes zo nodig mijn camera moest jatten. :(

Na een dagje strand werd het tijd voor wat actiefs. Oftewel bier drinken en salsa-dansen op de partyboot! Erg leuke dag gehad, inclusief jetskiën en snorkelen. Wel nog een ernstig gevecht gehad met een jellyfish van (ik lieg niet!!) een halve meter doorsnee. Deze KWAL zoog zich vast op mijn buik en op mijn arm, #*&^%$#! Maar no worries, gelukkig was er na een aantal uurtjes niet veel meer van te zien en te voelen. Zijn we ook weer heelhuids vanaf gekomen.

Na nog wat geluierd te hebben vertrok onze bus naar Ho Chi Minh City oftewel Saigon. Deze stad heeft vergeleken met Hanoi veel meer westerse invloeden, je ziet dan ook grote verschillen tussen noord en zuid Vietnam. Een dagtripje gemaakt naar de Cu Chi tunnels, waar de Vietnamezen gedurende de oorlog met Amerika kleine, smalle, ondergrondse tunnels graven, waar wij 30 jaar later nog even doorheen mochten kruipen. Hier kwam mijn claustrofobische kant toch wel even naar boven! :s

De laatste dagen Vietnam hebben we gespendeerd in het zuiden, gedurende een 3 daagse boottocht op de Mekong Delta. Eén van de weinige georganiseerde tours tot nu toe, maar wat is er leuker dan jezelf rond te laten varen, een paar leuke mensen om je heen en een aantal keer per dag aanmeren om een kijkje te nemen in het lokale leven van de Vietnamezen. We hebben een floating market bezocht, door de smalle watertjes in de jungle geroeid, krokodillen gezien en van het lokale eten geproefd. Ik zeg; perfecte afsluiting! Morgen kunnen we met een voldaan gevoel het land verlaten, op naar de zoveelste grensovergang; Cambodjaaaaaa here we come!

1. Erna:
    9 februari 2011
    ow anneke wat ziet het er hier saai uit zeg....
    super mooi weer wat je meemaakt! Die KWAL zou van mij dan weer niet hoeven..
  2. Jorijn:
    9 februari 2011
    Ziet er weer top uit! Letterlijk mooi zitten kwallen daar in Vietnam! In dit geval (n kwal op je arm) sla ik deze ronde liever over! Getver! Leuke fotootjes weer! Leuk!
  3. Wilma Gerrits:
    ha Anneke,

Je laat zien dat Vietnam toch nog iets anders te bieden heeft als wat ik in gedachten had. Vooral dat Halong Bay lijkt me geweldig om te zien!
    Kijk weer uit over wat je te melden hebt over Cambodja.

groetjes Wilma
  4. Thomas:
    9 februari 2011
    Wat een geweldige avonturen weer. Toevallig niet naar de bergstammen in Sapa geweest? Nog homebrew 'Bia Hoi' op de hoek van de straat gedronken in Hanoi? En wat een prachtige natuur in Ha Long Bay he! Krijg weer helemaal de kriebels!!

Benieuwd naar jullie avonturen in Cambodja. Zorg wel dat je bij de Preah Vihear-tempel op de grens met Thailand uit de buurt blijft want dat is hier nu op het nieuws (ruzie tussen Thailand en Cambodja).

Have Fun!
  5. Patricia Jonk (NHTV):
    9 februari 2011
    Wow, je schrijft zo leuk he! Ik zie het helemaal voor me.. wat ervoor zorgt dat ik NOG jaloerser wordt. Wat een geweldige tijd moeten jullie beleven! :) Geniet ervan!

xx Patricia (NHTV)
  6. Hannie:
    9 februari 2011
    Wow meis na jouw verhalen ben ik er zeker van: (Zuid Oost) Azie staat ook zeker op mijn lijstje! Super! Je schrijft leuk!
    Nog 4 weken dan ga ik zelf 2,5 week naar USA. Deze x gewoon vakantie ipv backpacken..ook weleens lekker. Viel spass nog!! XXX Hannie
  7. Frank:
    Hoi An!
    Wederom werelds geweldig!
    x
  8. Rian van otterlo:
    15 februari 2011
    Haaaaaai Anneke!!!!!!!

Eindelijk gevonden, ( dankzij Erna) vaak aan jou gedacht en na het lezen van al jou verhalen ook een heel klein beetje bijgekletst, wat een ervaringen, uniek!!

Veel groeten Rian
  9. marleen:
    16 februari 2011
    he aaaneke!!

vette foto's, vet verhaal!
    nog wat hersenen gegeten?

x
  10. Joyce:
    18 februari 2011
    Hai Anniez.....

Ik weet wat je moet gaan doen als deze geweldige reis erop zit........gaan schrijven!
    Ik val in herhaling..............maar ik blijf het geweldig vinden hoe je schrijft!
    Als je al deze geweldige momenten maar kunt onthouden!
    Lieve schat, blijf genieten en super bedankt voor je kaartje bij de geboorte van Dominic!!! Geweldig....ik heb hem natuurlijk al verteld dat hij een kaartje heeft gehad uit Vietnam!
    Dikke x
  11. Gonnie:
    2 maart 2011
    Hoi hoi
    Even laten weten dat ik vind dat je ongelooflijk mooie foto`s maakt, zo geweldig om te zien toppie !!!