Amerika & Cuba

29 april 2011 - Havanna, Cuba

Het leven van een wereldreiziger gaat niet altijd over rozen.. We waren nog niet geland of daar hadden we m weer, hij begon meteen godsgruwelijk in onze nek te hijgen, we konden er met geen mogelijkheid onderuit. Deze keer was ie grootser dan groots en hij sloeg werkelijk in als een bom.. DE CULTUURSHOCK!

Na afscheid genomen te hebben van het door ons zo geliefde Azië vlogen we naar het welbekende eiland in het midden van de grote oceaan; Hawaii! Ik zeg; Aloha.. Ik zeg; Honolulu.. Ik zeg; Waikiki Beach.. We verbleven een klein weekje aan één van de meest bekende stranden ter wereld. Whiehaaa; dat was onze eerste gedachte maar daar kwamen we achteraf een beetje op terug. Het publiek van Waikiki Beach bestaat voornamelijk uit kuilengravende Japanners met Crocs, aangespoelde walrussen met spierwitte putjesdijen, en nahijgende, zonnebankgebruinde sportschoolfiguren in te foute kledingcombinaties. En dat alles opeengepakt met zo’n 80.000 man op zo’n 100 meter strand. Scheveningen in hartje zomer is er niks bij. Gelukkig vonden wij een aantal strandjes verderop onze rust en konden we op ons gemakje aan onze teint werken. :)  ‘s avonds wat rondhangen op de boulevard met elke keer weer terugkomende, priemende vraag; wat eten we vandaag?? Aangezien 9 van de 10 restaurants Fastfood zijn, was de keus snel gemaakt; we kiezen voor veel, vet en ongezond vandaag. Wat jeetje, daar kunnen ze hier wel wat van, het zal ze in de naam zitten; Ameri-Kanen. Wat verlangden wij af en toe terug naar de goddelijke Aziatische maaltijden (ja, ik kan er niet over ophouden) maar ook naar de prijzen. Want shocking, dat was het! Vertwintigdubbel de prijs voor een etentje of een hotelovernachting, en je snapt m. Om het dan nog maar niet te hebben over de overdreeeeeeven  enthousiaste Amerikanen. Nee, Hawaii is niet echt een bestemming om over naar huis te schrijven, dus hier laat ik het dan ook bij.

Op naar San Francisco! Deze stad maakte haar beloftes waar; lekker NIET-Amerikaans, alles en iedereen zingt en swingt de godganse dag waardoor er een lekker relaxed sfeertje hangt. Uiteraard de Golden Gate Bridge, Alcatraz en de Fishermaswarf gezien, en lekker een aantal dagen op ons gemakje de stad verkend.

En toen brak ons Cuba imperium aan!! De laatste weekjes van Raissa, dus er nog even volle bak tegenaan, genieten alsof ons leven er vanaf hangt. Cuba is een verhaal apart, wow wat een land! Op dag 1 wist ik het al; deze bestemming komt zeker bovenaan mijn favorieten-lijstje!

De meeste tijd hebben we doorgebracht in Havana, wat een ge-wel-di-ge stad! Alles is hier één groot Kodakmoment, je kijkt werkelijk je ogen uit. Het prachtige straatbeeld, de kleurrijk geklede Cubanen en niet te vergeten de vette Amerikaanse oldtimers. Deze auto’s zijn echte familie-erfstukken en gaan dan ook hele generaties mee. Terrasjes met lekkere vino, wandelen door het Centro Historico waar je je door mede door de prachtige architectuur in een openlucht museum waant, en het mooiste; alles draait hier om muziek. Overal waar je kijkt staan mensen te dansen of muziek te maken, wat een feest! Om het dan nog maar niet te hebben over het uitgaan! In elke Cubaanse stad en zelfs in de kleinste dorpjes vind je traditionele, maar ook hele moderne uitgaansgelegenheden. En overal wordt boordevol passie de Salsa, Rumba en Reggeatón gedanst. Geweldig om naar te kijken, maar natuurlijk nog leuker om het zelf te leren! Aantal salsa-lesjes gepakt en gelukkig staan de Cubanen niet verlegen om je ten dans te vragen. Ja, ik ben flink mijn best aan het doen om salsakoningin van het zuiden te worden.. ;)

Overnachten deden we in Casas Particulares; wat een mooie manier is om je geld te besteden zodat het ook nog eens goed terecht komt. Je komt bij de lokale mensen in huis, ze mogen officieel 2 kamers verhuren en doen hun uiterste best om te zorgen dat je je thuis voelt. En elke keer in de meest prachtige koloniale gebouwen, lekker huiselijk aangekleed met bloemen en andere friemels en frutsels en vaak een eigen dakterras. Eten kan trouwens ook bij de mensen thuis, in de zogenaamde Paladares. Overal zie je menukaartjes aan de voordeur hangen en voor een paar Pesos krijg je een uitgebreide maaltijd. Zit je daar tussen de familiefoto’s in de huiskamer van een Cubaans gezin..

Ondanks dat Cuba een land is met een zeer gecompliceerde politieke situatie is het een fantastisch land om te reizen.. Voor Raissa de ultieme afsluiting van haar reis, voor mij een perfecte start voor deel 2; Anniezz in Zuid Amerika. :)  Ik weet nu al dat ik van dit continent ga houden; het temperament, de muziek maar vooral de prachtige klanken van de Spaanse taal.

P.s. Uiteraard denk ik ook nog weleens aan jullie, arme thuisblijvers.. Bij deze; (misschien komt dit wel recht uit mijn hart) ORANJE BOVEN! Happy Queensday! ;)

1. Wilma Gerrits:
    Ha Anneke,

Past helemaal bij jou....de Zuid-Amerikaanse muziek, het feesten en het relaxen, contacten leggen met de Cubanen Ik zie het zo voor me. Knap hoor van je!
    Wij tooien ons hier weer in oranje voor de koninginnenacht en dag. Wel leuk maar....ik zou best wel willen ruilen hoor!

groetjes Wilma
  2. Bonnuh:
    29 april 2011
    Skon verhaal mooiste .... die ik ken!!

Ja zuid amerika is zeer vet ken ik je wel vertellen. Ok al heb ik maar een piepklein stukske mogen zien.

Geniet er van veul plezier en zal er mergen een paar stoeptegels uit de Eindhovense binnenstad danse voor jou!!

Groeten xxx Bonnie
  3. Sovjet:
    29 april 2011
    OOOOOOOoh, kakje. Wat een heerlijkeid toch weer.Ik zal Bonnuh wel ff helpen met de stoeptegels eruit densen...
    love you xxx
  4. Joyce:
    Vet...vet..vet!!!

Geniet er samen nog van!!
    Enne....Anniez heel veel succes en plezier voor het tweede gedeelte van de reis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

xxx
  5. Hannanas:
    Whaaaah Anniez!!!
    Wat klinkt het weer geweldig allemaal!
    Geniet ervan en goed uitkijken he?!

xx
    Hanneke
  6. Christel:
    Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhh
    Er zijn geen stoeptegels meer over!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    dense dense dense
  7. Christel:
    miss you
  8. nicky:
    hey skat!

op naar deel 2 in je avontuur! enjoy babe!

dikke kuz
  9. Gonnie:
    30 april 2011
    Ja op naar het tweede gedeelte van je wereld reis , het was weer super om je verhaal te lezen .
    Geniet ze en tot het volgend avontuur !!
  10. Ank:
    30 april 2011
    Mooi, mooi, mooi verhaal! Geniet verder daar! Heb vandaag je papa en zussie gezien tijdens Queensday in Mierle....Kersepittuhh.
    Adios xxx
  11. Frankus:
    1 mei 2011
    Joww Anniezz,
    Mooi dat je toch nog aan ons denkt. Qday ehv was weer dolle pret. Moest je trouwens nog de groeten doen van Klaas Boomsma;) (Basje) ken die kerel al 8 jaar. begon in een keer over een maffe chick genaamd Anniezz. Haha ik zei al: ow die ken ik wel eentje ;). Have fun met onze Ronniebonnie in Costa Rica
  12. Erna:
    1 mei 2011
    mooi verhaal weer en heeeeeeeeeeeeeeerlijk! salsa rumba ow ik zou graag meedoen zeg. EN.. ik zou je graag willen zien dansen!!

veel plezier nog

xxxx
  13. marleen:
    2 mei 2011
    ooo geweldig!! zou zo met je willen ruilen,
    genier ervan en de stoeptegels zijn er in ehv uitgedenst....

love you, miss you
    xx
  14. Chantal:
    3 mei 2011
    Wowie!!!!! Wil ook naar Cuba!!! Wordt een lastige keuze waar je in de toekomst nog heen kunt;) Geniet ervan schatteke wat een heerlijk verhaal weer!! Dikke kus Sjaan Banaan
  15. eefje:
    12 mei 2011