Costa Rica

21 mei 2011 - Montezuma, Costa Rica

PURA VIDA!! Dat is de allesovertreffende spreuk van Costa Rica, en deze staat mij op het lijf geschreven..

De afgelopen 3 weken heb ik een stukje van mijn avonturen mogen delen met Ron, die kwam mij opzoeken in het indrukwekkende Costa Rica. Wat was het heerlijk om weer even iemand uit Nederland om me heen te hebben. Updates, roddels, het nieuws, ik ben weer helemaal op de hoogte van wat er allemaal speelt in ons kikkerlandje. En damn, ik was zo blij als een kind met wat Nederlandse producten zoals mijn eigen shampoo, dropjes, en niet te vergeten bergen Nederlandstalig leesvoer, Ron was zo lief om kilo’s aan verwennerij mee te sjouwen.

Samen hebben we drie weken door dit bijzondere land gereisd. Costa Rica behoort met haar biodiversiteit tot één van de rijkste natuurgebieden ter wereld. En dat heb ik mogen ervaren, jeetje, ik heb nog nooit in mijn leven zo’n prachtige natuur en zoveel verschillende, gekke, kleurrijke dieren en insecten gezien. Bomen zijn groener dan groen, de geelroodrozeblauwepaarse bloemen zijn feller dan fel van kleur, de landschappen komen zo uit een schilderij, adembenemende zonsondergangen. Om het dan nog maar niet te hebben over de dieren .. Overvliegende pelikanen, papegaaien in de bomen, magische vuurvliegjes overal, ’s ochtends gewekt worden door brulapen, krokodillen aan de oevers van de riviertjes, meterslange leguanen die je voor de voeten lopen.. WOW! We hebben onze ogen flink de kost gegeven.

Buiten het springen van gigantische watervallen, een kanotocht door de dichtbegroeide jungle en een ubergave Canopytour waarbij je 150 meter boven de jungle zweeft aan enkel een ijzerdraadje, hebben we schandalig weinig uitgevoerd. Onze dagen in de relaxte hippiedorpjes Puerto Viejo en Montezuma zagen er ongeveer zo uit; uitslapen tot we de onuitstaanbare hitte in de slaapkamer niet meer konden verdragen, het dorpje insjokken om wat te ontbijten, fietsje huren om de mooie kilometerslange ongerepte stranden in de omgeving te verkennen, beetje zwemmen, lezen en slapen en aan het eind van de middag wanneer we doorligplekken kregen van het lamballen, sjokten we op een slakkengangetje terug naar onze cabinas om nog even uitgebreid na te chillen in de hangmat. Een ijskoude verkwikkende douche en hup, weer terugsjokkend richting te restaurantjes om een lekker hapje en een drankje te doen. Niet vervelend dacht ik zo.

Helaas hebben we wat tripjes moeten cancellen vanwege het slechte weer, we hebben behoorlijk wat regen gehad. Poncho’s, paraplu’s en regenhoezen voor de packpack waren geen overbodige luxe met die tropische regenbuien hier. Voor Ron wat frustrerend omdat in NL de zomer hoogtij vierde de afgelopen weken. Maargoed, klagen is hier uit den boze dus dat doen we dan ook maar niet.

Vanmiddag heb ik met een grote brok in mijn keel Ron uitgezwaaid op het vliegveld van San Jose. Me er maar bij neergelegd dat het een offday zou worden en terug naar het hostel waar ik van plan was om lonely mijn bedje in te kruipen om er vervolgens niet meer uit te komen totdat mijn bus morgenochtend om 5 uur naar Nicaragua vertrekt.. Maar niets was minder waar; inmiddels ben ik omgeven door spontane-alleenstaande-easygoing-backpackers uit alle hoeken van de wereld en het belooft toch nog een lekker avondje te worden. Tijd voor m'n laatste Costa Ricaanse biertjes nu. Het alleen reizen is zo erg nog niet!

Salud!

1. Maria:
    Hoi Anneke,
    Wat vind ik het toch elke keer geweldig om je reisverslag te lezen.
    Het is gewoon super, wat jij allemaal meemaakt.
    Geniet ervan...maar dat doe je wel !!!!
    groetjes...Maria
  2. Raissa Welten:
    Hee meisje,

Nu begint het echte alleen-reis-avontuur voor jou! Spannend allemaal! Jammer van de regen in Costa Rica, want het is allemaal zo mooi daar. Maargoed, idd je hebt niets te klagen :P

Spreek je snel weer op skype,

x Rais
  3. Barbara van Ham:
    21 mei 2011
    Heerlijk om te lezen! Jammer van de regen, maar dat hoort er wel een beetje bij in Costa Rica he ;-). En... als alleenreizende backpacker ben je nooit alleen!! Geniet van Nicaragua en kom maar gauw met je volgende blog! xx
  4. Hannie:
    21 mei 2011
    Mooi hè..aaah als ik dit lees krijg ik tranen in m'n ogen ik willl ooooook weer teruggggg;) Nicaragua is een stuk minder toeristisch en de mensen en natuur is super..ga alsjeblieft. Naar isla de ometepe dat is gaaf!! En Granada en Leon schijnen top te zijn! Dikke kus!
  5. Christel:
    Schat....
    Heeel heel heel veel succes en plezier de komende weken!!
  6. Sovjet:
    23 mei 2011
    Wauw, wat prachtig klinkt het allemaal. Geniet er nog van daar....!
  7. Ilse van de Looveren:
    23 mei 2011
    vet vet vet...en een hele mooie luchtfoto!!! Super....Jammer van de regen, maarja die bomen worden niet van de zon groen natuurlijk haha!!!! Geniet lekker van alles wat nog komt.....Nicaragua schijnt ook super te zijn...mmm.... Hoor ook allerlei verhalen van Loes, grappig en fijn enzo you know.....nou genieten genieten genieten....en verder lekker genieten haha!!! xxx
  8. Jeanne:
    24 mei 2011
    Hi Anneke,
    Ik blijf genieten van je verhalen, en hoop dat je nog een heerlijke tijd zult hebben, groet, Jeanne
  9. Wilma Gerrits:
    25 mei 2011
    Ha Anneke,

zoals elke keer ook nu weer een prachtig verhaal. Op naar Nicaragua. Lijkt me wel spannend nu je alleen reist maar goed je hebt inmiddels wel een heleboel ervaring.
    Kijk weer uit naar je volgende verslag enne ik kijk ook weer uit om je weer "live" te zien.
    Nog ff lekker genieten meis!

groetjes Wilma
  10. Stephanie NHTV:
    5 juni 2011
    heerlijk verhaal! Tijd voor een volgend?!?! =)
  11. Els Tils:
    14 juni 2011
    hoi Anneke

Wij genieten met je mee.

Het ga je goed .