Cambodja & Maleisië

7 maart 2011 - Kuala Lumpur, Maleisië

Alaaaaaf! Ik weet dat sommigen van jullie het momenteel ernstig druk hebben met jezelf uitdossen in een Carnavaleske outfit en het achterovergooien van liters bier, maar toch wil ik jullie weer even lastig vallen met mijn vervelende belevenissen.

Zo’n 4 weken geleden kwamen we aan in Cambodja, het armste land van Zuid Oost Azië. Helaas hadden we maar 9 dagen de tijd voor dit indrukwekkende land. Tijd? Was da? Tja, ook als je hiervan geen flauw benul meer hebt, moet je toch weleens plannen.
Cambodja in een vogelvlucht; genoten van een prachtige boottocht van Vietnam waar we plots het lokale leven van de Cambodjanen in vaarden, op het dak van de boot jezelf een lamme arm zwaaien naar alle enthousiaste kindertjes aan de waterkant.. Het geweldige nachtleven in de hoofdstad Phnom Penh. De hippe, lokale clubs hier vormen een sterk contrast met de armoede die in het land heerst. Twee koppen boven alle locals uitsteken -Yes, Ik ben een beroemd topmodel, that’s right-. Pakjes sigaretten voor 30 en een pul bier voor 35 eurocent (!), onze gezondheid gaat er niet bepaald op vooruit hier ;) Ankor Wat, het immense tempelcomplex in het noorden van het land, waar we met onze fietsjes doorheen zijn gecrosst.. Reünies met reizigers die we in andere landen hadden ontmoet, waren weer een paar zéér gezellige avondjes, en eindelijk mijn kapperskunsten weer eens uitgevoerd.. Vogelspinnen, kakkerlakken en schildpadden als lunch, hmmm.. Maar ook zeker niet te vergeten, de zeer trieste geschiedenis van het land, die je ook als toerist constant blijft achtervolgen, waar je ook gaat. De gemiddelde leeftijd in Cambodja is dan ook 22 jaar, zo’n 30 jaar geleden is een groot deel van de bevolking namelijk omgekomen in de lugubere oorlog die in dit land heerste. We hebben bezienswaardigheden bezocht als de Killingfields, maar ook de S21 gevangenis waar de gevangenen op gruwelijke wijze gemarteld werden. Zeer indrukwekkend, en goed om te zien dat het land, mede door het toerisme, redelijk uit deze mensonterende geschiedenis begint op te krabbelen.

Na een goede week stond het volgende land weer op ons menu; Maleisië!! Een heerlijk gevoel om hier lekker de tijd voor te hebben en zonder haast het land te kunnen bereizen. We hadden een goedkope vlucht geregeld naar Kuala Lumpur. Prachtig om te zien dat de stad omgeven is door kilometers lange palmboomplantages, je ziet gelijk dat het land ontzettend groen is. Kuala Lumpur is een multiculturele samensmelting van Indiase, Chinese en Zuid Oost Aziatische invloeden. En dat zie je ook terug in het eten; Maleisië heeft één van de meest uitgebreide keukens ter wereld. Ondanks dat het een Moslimland is, zijn de mensen erg open. Gastvrijheid staat bovenaan hier, waardoor je je als toerist erg welkom voelt. De eerste dagen hebben we in Kuala Lumpur doorgebracht. Deze moderne metropool beschikt over meer dan 30 gigantische shoppingmalls inclusief achtbanen en entertainmenthallen. We hebben daarom maar een aantal shopdagjes ingelast, waarbij we allebei een geheel nieuwe garderobe hebben aangeschaft. Fijn! Na het drukke stadsleven waren we toe aan rust; dus een week lang plat gelegen op een paradijselijk eiland, waar de toekans om ons de oren vlogen, en de aapjes en leguanen je voor de voeten liepen. Even weer helemaal opgeladen, klaar om de rest van het land te ontdekken.

Op naar de jungle! Taman Negara is één van de grootste tropische regenwouden ter wereld. We hebben een heuse jungletrekking gedaan en ‘s nachts met de 4 Wheel Drive nog een keer de donkere paden van het regenwoud betreden. Uiteraard een aantal wilde dieren gespot, maar ook versteld gestaan van de miljarden insecten die een waar symfonisch orkest uit-tjirpten. (Krekel, zo fijn om je af en toe om me heen te hebben aan de andere kant van de wereld!)
Een aantal dagen geleden zijn we gearriveerd in Paradise (met een grote P), genaamd de Perhentian Islands. Zo hebben we het nog niet gezien; geen parel-, maar sneeuwwitte stranden, het water helderder blauw dan een smurf met bloedvergiftiging en vandaag hebben we zelfs gezwommen met haaien en reuzenschildpadden! We hebben nu nog zo’n 1,5 week in Maleisie, dus volgende keer meer over dit mooie land.

Dus, bekommer je niet om ons; terwijl jullie jezelf allemaal driftig aan het bezatten zijn, laten wij de Carnavalshype dit jaar rustig aan ons voorbij gaan. Beste vrinden; ik waardeer jullie jaloersmakende smsjes zeer, maar wil bij deze toch even melden dat ik nog steeds geen greintje heimwee heb en godsgruwelijk blijf genieten van alles wat ik mee maak.

Oh ja, btw; SUPER die leuke reacties elke keer weer! Toch fijn om te weten dat de weinige inspanningen die ik hier verricht gewaardeerd worden aan de andere kant van de wereld! :) Cheers!

1. Patricia Jonk (NHTV):
    Hee Anneke!

Ohh.. wat ontzettend gaaaaaaaaf zeg! :)
    Ben je trouwens Guido Weijers nog tegengekomen? Ik zag op Twitter dat hij nu ook op de Perhentian zit.. en pasgeleden in Kuala Lumpur. Haha, zou grappig zijn!

Geniet ervannnn!
  2. Raissa:
    7 maart 2011
    Guido Weijers is gespot hier ja! :)
  3. Erna:
    7 maart 2011
    nou anneke, geweldig allemaal wat jij meemaakt. ik ben wel een beetje jaloers hoor. Je schrijft ook zo boeiend!!

xxxx
  4. Jorijn:
    7 maart 2011
    Whaaa ik wil wel heeel graag ruilen met jou! Potverdorie! Die foto's zien er fantastisch uit! Ontzettende bruinert!
  5. ilse w:
    Lieve, lieve schat!!!!

Allicht ben jij niet jaloers op ons debiele (maar wel heul gezellige) carnavalsdagen!!! Ik ben jaloers op jou!!!!! Wat een geweldig verhaal weer....ik baal altijd als ik klaar ben met lezen. Ik wil meer!! En de foto´s zijn zooooooo mooi en leuk en heeeeeerlijk, vooral die foto´s van al die Mac-hamburgers! Schat, ik mail je snel weer en blijven zo genieten!!! ALAAF!!!! Dikke vette carnavalskus
  6. joyce van der sluis:
    anniez schat,
    echt super gaaf weer!
    heb je hier wel gemist met carnaval maar volgend jaar doen we het weer gewoon over.kun jij volgens mij wel neger worden,verekte bruine.
    geniet ze nog
    dikke kus jos
  7. loes:
    8 maart 2011
    oooooooooooo je lijkt zelf wel een aap,hoe bruin je bent!
    Ik ben zo jaloers net als iedereen hier!
    Geweldig verhaal weer en sis je hebt indd. niks te missen aan de carnaval met wat jij hebt daar!!!!
    Tot snel!
    Hele dikke kus van ons!!!!!
  8. loes:

10. Fauve:
    Helemaal heerlijk! Kus!
  11. Wilma Gerrits:
    Ha Anneke,

He wereldster weer zo'n prachtig verhaal!
    Zoals jij Maleisië beschrijft, het lijkt me helemaal geweldig.

groetjes Wilma
  12. Gonnie:
    9 maart 2011
    Wat een mooie boeiend verhaal weer je zou zo een boek kunnen schrijven !!
    Super foto`s ook , duiken echt te gek zeg.
  13. Stephanie NHTV:
    9 maart 2011
    What Geweldig met un hoofdletter G!
  14. Chantal:
    Hoi lieve schat,
    What a nice story again. Ik ga deze week eens even goed zitten om je een uitgebreide mail te sturen. Denk veel aan je!! Lekker genieten meissie. Je ziet er goed uit schat;)
    Dikke kus!!! Ook van Jantje
  15. Wilma Gerrits:
    Ha Anneke,

Ik zie op je kaart dat je ook naar Tokyo gaat. Vandaag (11-03) is japan getroffen door een zeer zware aardbeving en een tsunami.
    Check eerst even het internet!
  16. Bob:
    11 maart 2011
    Leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt!

xxx
  17. marleen:
    ooooo vettttttt!!
    wat een verhaal en die foto"s geweldig!!
    gewoon om jaloers op te zijn natuurlijk, geniet ervan....
    hebben wij met carnaval ook gedaan..

dikke kus
  18. Christel:
    kwalaloepoer!!!!!!!!!
  19. Barbara van Ham:
    13 maart 2011
    Je schrijft echt heerlijk, ik zit er zelfs weer van mee te genieten. Ik zag dat jullie nu op weg naar Sabah en Sarawak waren. Ben benieuwd dus naar de volgende verhalen! Carnaval haalt het helaas lang en aan niet bij het maken van een hele mooie reis, carnaval kan elk jaar nog he. Geniet ze en ik wacht op het volgende berichtje. xx
  20. Joyce:
    14 maart 2011
    Anniezzzz,

Verrekte asociale bruine aap!
    Je ziet er hartstikke goed uit!!!
    Wederom geweldig verhaal.....alleen de lunch sla ik over!
    Genieten, genieten, genieten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

xxx
  21. Hannanas:
    16 maart 2011
    O Anniezz!

Wat klinkt het toch allemaal geweldig! Ik heb zojuist besloten dat ik deze landen ook maar eens moet bezoeken!

Heel veel plezier!!!

xxxxxxxx
  22. Jeanne:
    16 maart 2011
    Hi, Anneke en Raissa, het gaat goed zeg, wat een landen die jullie al gezien hebben!
    In ieder geval is dat een wondermooie ervaring, waar je je leven lang met veel plezier aan terug kunt denken.
    Hier in Srilanka wordt het steeds warmer, zweet me suf.
    Veel plezier en geniiiiiiieeeeeeeeeeeeeeetttttttttttt....Jeanne