Thailand & Laos

25 januari 2011 - Vientiane, Laos

Sawadee, dames en heren! Na alle wanhopige verzoekjes vanuit het koude Nederland om wat warmte en zonneschijn die kant op te sturen, zal ik jullie maar weer eens verblijden met een story vanuit het verre oosten.

28 dec 2010 (lijkt alweer eeuwen geleden) kwamen we na een lange vermoeiende vlucht van zo’n 24 uur aan Bangkok. Onze trein naar het zuiden zou dezelfde avond nog vertrekken maar we hadden nog een half dagje om de stad te verkennen. Wat doe je in een paar uur tijd? Shoppen natuurlijk! Iedereen loopt er hier hartstikke hip bij, dus dat wilden wij ook wel weer eens. Die lelijke backpackers-kleren zijn we inmiddels meer dan beu, en wij verlangden meer dan ooit naar rokjes, jurkjes en bikini’s! We lieten ons met de tuktuk afzetten in de shopping-area, waar we de hele middag los zijn gegaan. Niet teveel gekocht, de spaarzame ruimte in onze backpacks moeten we natuurlijk niet in één keer volproppen met nóg meer kleding en souvenirs. Erg lastig is het wel, om je hier in te houden, vooral met al die leuke dingen voor heeele kleine prijsjes.

De 29e kwamen we dan eindelijk aan op de eilanden. Hier hadden we ZO naar uitgekeken. Brandende zon, mooie baaitjes en massages aan het strand, dat kregen we op Ko Samui en Ko Panghan. Op de laatste hadden we een super-de-luxe hotelletje geboekt voor een aantal dagen. En hier vond ook de welbekende Full-Moon-Party op New Years eve plaats. Whiehaaaa, 50.000 mensen helemaal los aan het strand op heerlijke house-beats, buckets (emmertjes) drank, en om 11 uur ‘s ochtends maar eens huiswaarts gaan. Mooi!

Na nog een aantal dagen op het eiland geen r**t uitgevoerd te hebben besloten we naar Ko Tao te gaan. Blijkt de mooiste van de 3 eilanden te zijn, helaas niet veel van meegekregen want na een middag hopeloos op zoek te zijn naar een hotel kwamen we erachter dat alle -maar dan ook alle- accommodaties hartstikke volgeboekt waren. Ik zou iedereen aanraden om in dit belachelijke hoogseizoen (kerst en oud en nieuw) bij deze eilanden weg te blijven, één grote toeristische bende was het. Boten, accommodaties, alles was volgeboekt met ongemanierde, zuipende en zwetende pakket-reizigers (in het bijzonder Engelsen en Aussies :s), en we zijn noodgedwongen langer op plekken moeten blijven dan we wilden. Prijzen rezen ook de pan uit, Thailand goedkoop? NOT op deze eilanden, deze tijd van het jaar! We waren er helemaal klaar mee en besloten met een vrachtschip (spannende ervaring!) terug naar Bangkok te gaan. Beste beslissing allertijden!

Bangkok met haar geweldige uitgaansleven, fingerlicking streetfood, massagesalons op elke hoek van de straat, markten met zéér bijzonder eten (JA! Ik heb een worm gegeten!!) en hippe inwoners is een geweldig gave stad. Deze bruisende metropool was toch een absoluut hoogtepuntje van Thailand. We zijn hier een dag of 5 geweest en gingen met pijn in ons hart verder. Op naar het noorden, naar het ECHTE Thailand, waarvan we -buiten alle ladyboys- nog niet veel van gezien hadden. Een aantal steden en schattige bergdorpjes bezocht waar we de flavours van het authentieke Thailand hebben geproefd.. Hutjes aan riviertjes, leuke mensen ontmoeten, overdag een beetje scooteren naar nabijgelegen bergdorpjes, tempels en watervallen en ‘s avonds lekker biertjes drinken rond het kampvuur, heeeerijk. Dit waren een paar goddelijke chill-dagen, dit is pas vakantie! En voor degenen die het willen weten; ik ben vanaf heden van mijn voeten-fobie af! De Thai hebben zich bijna dagelijks gewaagd aan het masseren van mijn voeten, en na een aantal keer begon ik het zelfs te waarderen!

Na 2,5 week was het tijd om verder te reizen naar Laos. We hadden een man ontmoet waarmee we voor een klein prijsje mee konden rijden met de jeep naar de grens. Ideaal, paar mooie tussenstopjes gemaakt, en niet in een benauwd busje gepropt over de slingerweggetjes kotsmisselijk te zitten te zijn. Na een zéér lachwekkend systeem bij de grensovergang (heerlijk die authenticiteit, ze moeten hier nog een hoop leren) namen we de slowboat van Thailand naar Laos. Deze trip duurde maarliefst 2 dagen, maar wel met een adembenemend zicht op de Mekong rivier en haar oevers. Zelfs eventjes bovenop het dak van het geweldige uitzicht mogen genieten. Een ontzettend gezellige groep mensen leren kennen op de boot waar we uiteindelijk heel Laos mee zijn doorgereisd. Gestart in Luang Prabang, een sfeervol stadje, door de vele tempels en de monniken die je overal ziet rondlopen. Een dagje naar prachtige watervallen geweest, flink gedenst in een lokale Club en wederom Aziatische tapas van de straat gegeten. Na een paar dagen in dit mooie stadje vertoefd te hebben reisden we met de hele club naar het zuiden, Vang Vieng! Dit plaatsje staat bekend om het tuben, wat inhoudt dat je met een band de rivier afgaat, welke omgeven is met leuke barren en iedereen gaat hier werkelijk helemaal los. PARTY!! Paar onvergetelijke dagen gehad, wat een feest.

Buiten alle gekkigheid is Laos tot nu toe één van de mooiste landen die we gezien hebben, met name door de geweldig mooie natuur overal. Ook als je door het land heen reist, kom je door allerlei mooie bergdorpjes waar de mensen nog een heel simpel leven leiden. Laos heeft toch wel mijn verwachtingen overtroffen. Af en toe moet ik mezelf dan ook even knijpen dat ik gewoon echt HIER ben!

Nu hebben we een busreis van zo’n 30 uur voor de boeg naar Vietnam. Maar niet voordat we afscheid hebben genomen van ons gezellige clubke. Het leuke aan het reizen is dat je zoveel mensen ontmoet, je bent een paar dagen beste vrienden, daarna is het houdoe en bedankt, maar in het achterhoofd houdend dat de kans groot is dat je elkaar onderweg nog ergens tegenkomt. Want uiteindelijk is de wereld maar klein!

1. Jorijn:
    25 januari 2011
    Wahaa eindeluk weer n verhaal! Haha! Heerlijk om weer mee te mogen genieten van je avonturen! En...de foto's spreken voor zich. Genieten!
  2. Thomas:
    25 januari 2011
    Annie! Wat een zwaar leven heb je toch! Tsja, de Oostelijke eilanden zijn een verhaal apart. Achteraf zat je in die periode beter op Koh Chang of Koh Samet, maar des te gaver om dan weer te lezen dat Bangkok je in haar bekende greep had! En Laos. Kicken he!? Echt het Thailand van 20 jaar terug met de bescheiden bewoners en noeste natuur. Maar nu Vietnam! Da's een stukjes ander Azie dan je gewend bent. Weet zeker dat je met de juiste doortastendheid de echte charme te zien krijgt! En een ding is onveranderd goed: streetfood!!

Mocht je nog met een leuke local in contact willen komen in Hanoi, geef me dan even een seintje!

Have fun!
  3. Barbara van Ham:
    25 januari 2011
    Klinkt bekend, Laos had ook echt mijn hart gestolen. Ga in Hanoi naar het City Backpackers Hostel en doe de leuke excursies naar Snake Village en Halong Bay!! Echt geweldige tijd gehad ook daar! Ik geloof dat jullie je nog steeds niet vervelen ;-).
  4. Rene en Nikita:
    25 januari 2011
    Heeft even geduurd maar je verhaal was weer het wachten waard!! Leuk, klinkt als de echte anneke: lekker feesten!! hihi

xx
  5. ilse w:
    Heeeeeeey An!!!

Ooohhh......heerlijk verhaal!! Ik ben in staat om mijn koffers te pakken en direct het vliegtuig naar Thailand en Laos te nemen. Ik baalde dat je verslag afgelopen was.
    Wat heb jij het toch vet!!
    Hahahahaaaaa.....van je voetenfobie af??!! Ik geloof het bijna niet. Gaan we in Nederland even uitproberen....

Dikke X
  6. Gonnie:
    25 januari 2011
    Wat een geweldig verhaal ,ik heb er enorm van genoten , het maakt het heerlijke regenweer van hier een beetje zonnig.
    Geniet verder !!!
  7. marleen:
    hheeeeee schat!!

geweldig verhaal!! leuke foto's!
    klinkt idd als een paradijs, enjoy every minute, every our, every day!

dikke kus
  8. Wilma Gerrits:
    Oh die Anneke,

wat heb je weer een ontzettend leuk verhaal geschreven, en die foto's.... wat geweldig!
    An Angel in paradise!!

groetjes Wilma
  9. Patricia Jonk (NHTV):
    Hee Anneke!

Wat een geweldig verhaal weer! Echt super!
    Lijkt me echt ontzettend gaaf om dat allemaal mee te maken :)
    Kan dan ook niet wachten totdat we de studiereis Dubai-Maleisie gaan verlengen.. heb nog niet echt een idee waarheen en hoe etc., maar door jou blog begint het allemaal te kriebelen hoor!!!

Geniet er nog van!

xx Patricia (NHTV)
  10. Chantal:
    Chicaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa,
    Wat een vet verhaal! Toch jammer dat jullie wel een verkeerd beeld hebben gekregen van de eilanden in Thailand. Echt de verkeerde periode, wat het kan er zoooo super zijn. Moeten we samen toch nog een x terug in een rustiger seizoen, haha.....En ja hoor tuben???!!! Vet hè 1 grote HOUSEPARTY! En lekker Friends gekeken en baguettes met La Vache qui rit gegeten....Hè maarre je moet wel goed blijven eten hè schriellie.....keer hamburgertje ipv die witte rijst....Pas goed op jezelf en elkaar en GENIET!!!! Dikke kus Chantal
  11. Joris:
    Annniezzzz!

wat n heerlijk verhaal wederom.. krijg er helemaal de kriebels van! maar gelukkig , donderdag om 10.00 uur gaat mn vliegtuigie naar Costa Rica.. :)

je hoort het allemaal nog wel! geniet!! X
  12. Fauve:
    26 januari 2011
    Ja hoor wat een heerlijke verhalen weer!
    Ik denk dat jullie op je CV kunnen zetten dat jullie zeer ervaren levensgenieters zijn!

Have fun ladies!!
    Dikke kus uit Breda!!
  13. cindy:
    Hey schat!!

Wat heerlijk om te lezen dat jullie het zó super hebben! Ook hele vette foto's! Ik ben zó jaloers! Geniet ervan samen!!

Dikke kus Cindy
  14. Hanneke:
    Whaaah Anniezz!

Wat een geweldig verhaal weer! En geweldige foto's!!! I love it!
    En respect hoor dat je een worm hebt gegeten!
    Veel plezier en uitkijken!!!

Liefs,
    Hanneke
  15. Femke (NHTV):
    26 januari 2011
    Ik kan nooit geloven dat er een punt staat achter je tekst.. maar na 3x kijken is het toch echt.. balen!! Wat een geweldig verhaal!!
    Als er een award was voor : Het beste leven! Dan stond die sowieso al op jullie naam (al zijn we pas in januari)!

Kick dat je een worm hebt gegeten, ik hoop dat ze zich niet voortplanten in je buikje en terug te vinden zijn in je keukeltjes.. zou namelijk wel kak zijn! Maar girls.. ik stop weer met typen.. jullie hebben wel leukere dingen te doen! Enjoy!!!!

Kuss
  16. joyce van der sluis:
    schat,
    supervet verhaal en leuke foto's!
    volgens mij missen wij jou meer als jij ons.

geniet ervan xx
  17. eefje:
    27 januari 2011
    En weer een super verhaal !!!!
    Heel gaaf al die mooie watervallen en die FEESTEN wtf ,jij vind straks die feesten hier niks meer hahaha ;-)
    OP naar nieuwe ervaringen en avonturen succes en geniet dr van !!!

een bijt in je arm !!
  18. Lydia:
    28 januari 2011
    heej poppie!!!
    Ow wat een heerlijke verhalen! Net als wat iemand anders schreef krijg ook ik, echt sterk de drang mijn koffers te pakken, zo tof klinkt het allemaal! Van mij mogen de verhalen nog wel wat uitgebeider, zit telkens met een kwijlend gezicht jou verhalen te lezen :) Geniet ervan schatteke! hele dikke kus van die rooie uit het ijskoude (ja, het vriest weer) Breda! xxxx
  19. Jeanne:
    31 januari 2011
    Hi Anneke en Raissa,
    Goed te lezen dat Laos zo mooi is, wil daar ok nog wel eens heen!
    Ben benieuwd hoe het is in Vietnam?
    Hier wordt het warmer en ik heb mijn zweetlap elke dag nodig.
    Fijne reis en houdoe, Jeanne
  20. Ilse van de Looveren:
    7 februari 2011
    mmmmmmmmmmmm, mmmmmmmmmm, mmmmmmmmm, meer kan ik niet zeggen......prachtig prachtig prachtig...mmmmmmmmmmmmmmm geniet ervan!!! xxxx
  21. Maria:
    9 februari 2011
    Hoi Anneke en Raissa,
    Elke keer zit ik bijna te kwijlen als ik jullie verhalen lees.
    Jaloers???? Ja eigenlijk wel hahaha.
    Wat zou ik graag in jullie schoenen staan, maar nu zonder gekheid... ben ook heel tevreden met je prachtige verhalen hoor.
    Kan niet wachten op de volgende. Doei !!! Maria