Nepal

25 december 2010 - Kathmandu, Nepal

Wij krijgen er hier weinig van mee, maar voor iedereen in het besneeuwde winter-wonder-Nederland; Merry Christmas!! En denk eraan; vrete op aarde! ;)

Wij laten de feestdagen dit jaar min of meer aan ons voorbij gaan, wat als ik eerlijk ben een HEERIJK gevoel is.. Datum en tijd? Deze woorden komen tegenwoordig niet meer voor in ons woordenboek. Wat wel erg grappig is is dat het hier in Nepal al 2067 is! HUH? We leven dus in de future hier, hoewel we daar weinig van meekrijgen aangezien Nepal nog erg onderontwikkeld is, en zelfs tot één van de armste landen ter wereld behoort. Het gemiddelde inkomen van een Nepalees is minder dan 2 dollar per dag. De heersende armoede zie je hier terug in bijvoorbeeld de ontzettend slechte wegen, het ernstige stroomtekort - zelfs in de hoofdstad Kathmandu moet je blij zijn als de elektriciteit meer dan 6 uur per dag werkt - en de bergstammen in het noordwesten die totaal van de buitenwereld zijn afgesloten en nog nooit een auto gezien hebben.

Maar ons bezoek aan Nepal voelde als een totale verademing na India. Het is een prachtig land, in het bijzonder door de mooie natuur die je telkens weer overdonderd. Overal zie je de bergen van de Himalaya, de toppen bedekt met sneeuw. Maar ook de heldere meertjes, de kabbelende riviertjes en het leven daaromheen. Gedurende de busreizen door het land zit je constant met je neus tegen de ruit gedrukt, allemaal kleine Kodak-momentjes! Daarnaast zijn de mensen ongelofelijk vriendelijk. Er wordt weer naar je gelachen, en de Nepalezen zijn oprecht gastvrij. Wat ons ook gelijk opviel was dat het verkeer hier zo heerlijk rustig is. We hoeven niet meer eerst 36 keer naar links en rechts te kijken voordat we überhaupt 1 stap op de straat durven te zetten, maar we kunnen gewoon relaxed oversteken. Het kan dus ook anders dan in India, wat een genot!

Nadat we de grens over waren, hadden we ons eerste busritje. Op het dak, welteverstaan! Do it like the locals.. ;) Gelukkig was dit maar voor een paar kilometer, toeristenbus in en hop, op naar onze eerste bestemming; Pokhara. Een schattig (maar redelijk toeristisch) dorpje in de bergen met een mooi meer. Aan de ene zijde de voet van de Himalaya en aan de andere een lange straat met leuke winkeltjes en geweldige restaurants met mooie tuinen en terrassen. Ons luxe hotel (voor 3 euro p.p.p.n) was ook een mooie bijkomstigheid; schoon, goed bed, warm water en een leuk balkonnetje. We voelden ons hier meteen thuis. Zo erg zelfs dat we meteen een week zijn blijven hangen hier. Even bijkomen van alle hektiek in India. En dat hield in dat we onze dagen versleten met lekker eten en drinken, boekjes lezen in de zon, beetje winkelen, andere reizigers ontmoeten, af en toe wat internetten en heerlijk uitslapen. Uiteraard hebben we wel wat van de omgeving gezien, we hebben fietsen gehuurd en wat gewandeld. Maar de beste manier om wat te zien was toch wel door als een vogel zo vrij door de lucht te zweven. We hebben ge-para-glided! Fantastisch mooie ervaring.

Nadat we weer totally relaxed waren zijn we naar het zuiden van het land gereisd. Daar bevindt zich het Chitwan park, een groot National Park met jungle! We sliepen in een hutje midden in de natuur wat niet altijd even leuk was omdat we hier een hoop andere levende wezens troffen. Jezelf ‘s ochtends vroeg de pleuris schrikken omdat er een spin van 8 cm doorsnee op de wc zit, of verse ratten-keutels in de wasbak vinden! Ieieieieieieee! Maargoed, ook mooie dieren gezien. Tijdens onze walking-tour door de jungle hebben we op zo’n 10 meter afstand neushoorns en krokodillen gezien. WOW! De Elephant-ride de volgende dag was een soort van deceptie, omdat we toen alleen wilde herten en kippen - Jeujjjj - tegenkwamen. Maargoed, je moet geluk hebben. Onze eerste jungle ervaring was top!

Onze tijd in Nepal zit er weer bijna op (yep, time flies when you’re having fun!) De laatste daagjes spenderen we in Kathmandu, de hoofdstad. Hier lijkt het qua drukte een beetje op India, maar de sfeer in het wijkje Thamel, waar ons hotel gevestigd is, is erg leuk. Gister, kerstavond, hebben we gemoedelijk kerstliederen gezongen onder het genot van liters bier, en in het gezelschap van profvoetballers van o.a. Kameroen en Uruguay (yeah, we've hit them! WK '10 red.) En vanmorgen werden we wakker en zagen we onszelf MET FOTO! in de lokale krant staan!! We zijn van de week geïnterviewd, maar hadden niet verwacht dat het echt gepubliceerd zou worden! Mooi kerstcadeautje..

De komende dagen zullen we de stad nog gaan verkennen, er is hier ontzettend veel te zien. En de 28e vliegen we via Delhi naar Bangkok. Zon, zee en strand, whaaaaaa, wij kunnen niet wachten om onszelf eindelijk weer in bikini te hijsen en een duik in een kristalheldere zee te nemen!

1. Terry:
    Heey Anneke
    Wat een prachtig verhaaltje weer, leuk om te lezen hoe jullie elkaar ook aanvullen met schrijven. En alle foto's en filmpjes is geweldig om te zien!

Fijne kerst, en heeel veeel plezier in Thailand, vooral met de nieuwjaarsparty op t strand!

Groetjes Terry
  2. Rene en Nikita:
    25 december 2010
    Wat een heerlijk verhaal weer om van je te lezen!!
    Gaaf hoor, begint zelfs hier beetje te kriebelen zo!!!
    Maar, voorlopig nog maar even in het mooie Mierle hihi ;-)

Hele fijn dagen, ook al doen jullie er daar niet echt aan ( ik zie je al lallend staan met je kerstliedjes) en tot het volgende verhaal!!

xx
  3. Ilse van de Looveren:
    25 december 2010
    Weer een geweldig verhaal.....en hele vette foto's... Heerlijk toch om een keer geen kerst enzo te vieren, gewoon lekker iedere dag doen waar je zin in hebt en lekker genieten...mmmmmmm... Nou veel plezier met oud en nieuw, want dat zullen jullie toch wel vieren??? Ergens op een party eiland ofzo???? veel plezier weer en tot de volgende keer...haha (het rijmen zit er nog in)...xxx
  4. Barbara van Ham:
    25 december 2010
    Wat een fantastisch verhaal en erg mooie foto's! Nu lekker weer de zomerkleren aan en naar Thailand. Lekker! Mocht je voor oud en nieuw niets meer schrijven: alvast fijne dagen en geniet van de jaarwisseling die eens anders is dan anders ;-). xx
  5. Chantal:
    25 december 2010
    Hey lieve schat!!!!!!!!!!!! Wat een heerlijk verhaal en wat leuk dat je Hem hebt ontmoet. Ons Andrea' ke is vandaag aangekomen, dus zou wel super zijn als jullie elkaar nog gaan ontmoeten;) En wat een vooruitzicht....partyen op Koh Phanghan, whaaaaaaaaa ben echt jaloers! GENIET en eindelijk kun je weer gaan DENSEN!! Pas wel op voor de Buckets en de Thaise Redbull want dan krijg je letterlijk vleugels! haha love you! Dikke kus Chantal
  6. Hanneke:
    Anniez!!!!

Whaaah, klinkt geweldig allemaal! En dat jullie in de krant staan, vet vet vet hahah!
    Have fun!!!

xx
    Hanneke
  7. Rom:
    26 december 2010
    Liefje, ik ben bezopen en ik mis je naast me in mijn bedstee.
  8. Maria:
    26 december 2010
    Hey Anneke,
    Wat geniet ik elke keer van je verhalen...super!!!!
    Deze reis vergeet je nooit meer.
    groetjes... Maria
  9. Jorijn:
    27 december 2010
    Whahaa Wat super leuk om via jou avonturen weer eventjes op reis te kunnen zijn! Hartstikke leuk! Toffe foto's! Heerlijk weg van al die kerst-NYE- drukte! GENIETEN! :)
  10. Sovjet:
    27 december 2010
    Zelfs aan de andere kant van de wereld wereldberoemd....snap t wel. Zo'n skone langen derrum mee un blont wefke....die wil iedereen op de foto!!!
  11. Els Tils:
    27 december 2010
    Ha die Anneke, volg je op de voet, om jaloers op te worden, zelfs nog voorpagina nieuws. Nou ik wens je nog een hele fijne reis en een onvergetelijke oudejaarsnacht in het prachtige Thailand, en de allerbeste wensen voor 2011.
    Groetjes Jef en Els.
  12. Wilma Gerrits:
    Ha Anneke

He a heppie nuuw jeer.
    Je begint in ieder geval goed, op een of ander hagelwit strand met een kristal heldere zee. Dat kan niet iedereen zeggen meis.
    Kijk weer uit naar je volgende verhaal.

groetjes Wilma
  13. Geert:
    27 december 2010
    En nog op zoek geweest naar de Yeti?

Veel plezier nog daar in de bergen!
  14. Helma en Dino:
    28 december 2010
    Hey Anneke, we lezen en zuchten , wauw, we wensen je een hele fijne jaarwisseling in Thailand, geniet ze nog

doei Helma en Dino en de rest natuurlijk

ps ik moet zeggen van Janine en Rianne dat ze je erg missen en vooral je kappers kwaliteiten, of je zo snel mogelijk terug wilt komen haha
  15. greet uit de rivershof:
    29 december 2010
    Hallo Anneke,
    vandaag wil ik jou alvast een goede jaarwisseling en voor 2011 heel veel geluk en veel avontuur toewensen. kennelijk is mijn vorige reactie niet doorgekomen want ik vind die niet terug maar ik lleef wel degelijk met jullie mee hoor. ik wens nog heel veel interessante tijden toe en vol verhalen zie ik je weer in mierlo terug. Groet van Greet
  16. Joyce:
    29 december 2010
    Hey Anniez........

Tuurlijk...in de krant....
    Schat ik had ook niet anders verwacht van je!
    Het blijft een genot om je verhalen te lezen!!
    Blijf er zo van genieten.......doe ik dat ook op afstand!

Dikke x
  17. ilse w:
    5 januari 2011
    Hey meisje!!!

Late reactie van mij, maar wat fantastisch, die krant!!
    Hahahaahaa......moest echt lachen!
    Heb jij weer.
    Goed bewaren die krant he!
    Is leuk voor later, voor je kinderen, hahahahaahaa......

Schat; GENIETSE!!!!

x
  18. constance:
    5 januari 2011
    Hey Anneke,

wat een geweldige verhalen! Wat een avontuur!
    Wij wensen jou een heel gelukkig en gezond 2011 en nog vele avonturen erbij!

Lieve groetjes van ons allemaal,
    Constance
  19. Gonnie:
    6 januari 2011
    Hoi Anneke en Raissa
    Een heel goed reisjaar gewenst voor jullie beiden in dit nieuwe jaar ,dat jullie maar weer vele leuke en mooie dingen mogen mee maken en zien.
    Groetjes Gonnie
  20. Erna:
    21 januari 2011
    super gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaf

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  21. Gonnie:
    24 januari 2011
    Hoi hoi
    Zojuist het blog van Raissa gelezen met de foto`s en video hoe gaaf is dat afdalen in een band.
    Groetjes aan jullie beiden Gonnie
  22. monique Jurjus:
    24 januari 2011
    Hey Anniezzzkeeee,,

Vrouwke hoe gaat het daar?Wat ziet het er allemaal vet uit zeg niet normaal.

Heel veel plezier nog maar dat gaat je vast wel lukken!

xMonique