India

4 december 2010 - Mumbai, India

Incredible India! Ze zeggen; you hate it or you love it.. Mijn mening? Ik heb de afgelopen weken een ware haat-liefde verhouding met het land gekregen..

Nadat we na een rumoerige vlucht midden in de nacht aankwamen op Mumbai Airport, met overal opdringerige, duwende en trekkende Indiërs waar geen lachje vanaf kon, belandden we in een ontzettend klein, ranzig slaaphok waarvoor we vet afgezet werden en de hoofdprijs moesten betalen. En dan nog die ongelofelijke stank die je tegemoet komt zodra je Indiase bodem raakt.. De eerste indruk van India was op z’n zachts gezegd; KAK.

De volgende ochtend besloten we om terug te gaan naar het vliegveld om te kijken of er voor die dag nog vluchten waren naar Goa, we wilden zo snel mogelijk weg uit deze ellende. De volgende keer Mumbai zou beter worden, maar nu eerst nog een weekje relaxen. En ja hoor, voor een paar tientjes zaten we diezelfde middag nog aan het strand!! Goa is de rijkste provincie van India en de kuststrook kun je het best omschrijven als een hippieparadijs met een Ibiza/achtige vibe. Hier zitten veel (Europese en Russische) toeristen, die allemaal komen om te chillen en te feesten. We hebben in 1 week tijd 3 verschillende plaatsjes aangedaan en hebben niet meer gedaan dan languit op het strand gelegen, prachtige zonsondergangen gezien, leuke mensen ontmoet, heerlijk gegeten en gedronken,en natuurlijk flink gefeest. Verder ook leuke marktjes bezocht en flink geshopt, want sieraden, hengbroeken, tassen en andere onzin in overvloed voor weinig geld. Accommodaties waren top, we sliepen elke keer in van die leuke hutjes op aan het strand. Goa is echt een aanrader als je een weekje voor weinig geld wilt chillen, feesten en een snufje cultuur wil snuiven.

En toen, weer terug naar Mumbai, erg benieuwd wat ons te wachten zou staan. We hadden 2,5 dag gepland voor deze mega stad. En ik moet zeggen, de 2e keer beviel ons beter dan de 1e. We hebben wat hoogtepunten van de stad gezien en de grootste sloppenwijk van Azië bezocht (hier is de film slumdog Millionaire opgenomen) Jeetje, dat was een heftig dagje. Ongelofelijk hoe de mensen hier leven.. Op 1,5 vierkante kilometer wonen meer dan 1 miljoen mensen!! Hele gezinnen slapen op de grond in een hokje van 2 bij 3 meter, mensen hebben geen sanitaire voorzieningen dus je kunt al raden wat er (buiten de gigantische hoeveelheid zwerfvuil) allemaal op straat ligt. We werden uitgenodigd om een potje cricket (de nationale sport) mee te spelen. En ja hoor, heel de slum stroomde uit om die rare Nederlandse meiden met een balletje in de weer te zien. We werden van alle kanten aangemoedigd, super! Sommige mensen vinden het bezoek aan zo’n slum aapjes kijken, wij zijn blij dat we gezien hebben dat deze mensen ondanks alle armoede, een tevreden leven leiden en blij kunnen zijn met kleine dingen.

Na Mumbai zijn we verder gereisd naar het noorden. We hebben veel verschillende plaatsen bezocht, die allemaal hun eigen karakter hebben. Alleen een aantal dingen vind je overal terug; het hectische verkeer waar auto’s, brommers en riksja’s te pas en te onpas hun claxon gebruiken. Tuuuut tuuuuuuut. Ik hou steeds weer mijn hart vast als we door een stad rijden.. De vervoersmiddelen zijn voller-dan-volgepropt, 15 mensen in 1 riksja en tientallen mensen op het dak van de bus.. Niet voor ons hoor, wat dat betreft betalen wij liever ietsje meer. :) De koeien, ezels en zwijnen die overal midden op straat lopen, en je moet echt oppassen dat je niet uitglijdt over een gigantische vla.. Ook worden we overal op straat aangesproken, iedereen vindt ons reuze interessant.. We lijken wel filmsterren hier! En dat waren we ook bijna, we zijn namelijk een aantal keer gevraagd om mee te spelen in een heuse Bollywood film, maar helaas, te weinig tijd.. Verder, de prachtige kleurrijke sari’s waar de Indiase dames in lopen en sieraden, overal!! We hebben hele mooie forten gezien, in Jaisalmer hebben we zelfs in zo’n fort geslapen, het had ontzettend veel weg van een zandkasteel.. Elke avond vuurwerk, omdat we midden in het trouw-seizoen zitten. Over het trouw-seizoen gesproken, we hebben heel veel Indiase bruiloften gezien en we werden zelfs voor eentje uitgenodigd in Udaipur! Hele bijzondere ervaring.. Verder, het hindoeïsme, het bijzondere (voor ons af en toe onbegrijpelijke) geloof wat in heel veel dingen terug te zien is.

Leuk was het niet altijd, we hebben behoorlijk wat ergernissen gehad. Vooral de ongemanierde Indiërs die de hele dag lopen te rochelen en spugen. Zo ontzettend ranzig! Ook waren we de opdringerigheid en het geduw en getrek af en toe meer dan beu, en konden we het niet laten om er een partij Nederlandse scheldwoorden uit te gooien.

Maar al met al; ik vind het reizen fantastisch!! Living my dream, eindelijk ben ik aant doen waar ik al die tijd naar uitgekeken heb. Het leven uit een rugzak valt reuze mee, het zoeken naar een slaapplaats heeft nog geen enkele keer tegengezeten en de lange reizen met bus of trein wennen ook. Als je af en toe maar even de tijd neemt om bij te komen, om alle indrukken te verwerken. Want wel of geen bullshit hier; ik denk dat geen land ter wereld zo indrukwekkend is als India. Ik heb in ieder geval mijn ogen uitgekeken.

Nog een paar daagjes te gaan en dan op naar rust en ruimte in Nepal!

1. Rene en Nikita:
    4 december 2010
    Wederom genoten van je verhaal!!
    Gaaf hoor om te lezen!
    Kijk uit naar het volgende verhaal!!!
  2. Barbara van Ham:
    4 december 2010
    Wow, echt heel indrukwekkend!! Erg gaaf om te lezen en waanzinnige foto's. Ben heel benieuwd hoe jullie Nepal gaan vinden!! Dikke kus!
  3. Christel:
    whahaha die foto's...
    Kei vet ...;-)
  4. Jorijn:
    4 december 2010
    Whoehoewwww eindelijk weer een verhaal!!! En wat voor een! Ontzettend herkenbaar! Ik krijg spontaan weer kriebels en rillingen als ik je verhalen lees en terug denk aan onze ervaringen daar. Fantastisch. Zoals ik al had verteld: elke ervaring heeft zowel een grandioos positief als een dramatisch negatief aspect. Pure confrontatie. Ik vind het verslavend! Mooie foto's overigens. met zo'n oranje tulband hoor je echt wel bij het ali-baba-clubje! Super tof! Geniet nog even van India en ontzettend veel plezier in Nepal! Doe de groeten aan Hem, mocht je hem opzoeken!

Liefs Jorijn en de Kim uiteraard!
  5. Kevin:
    4 december 2010
    Super tof! Fijne Sinterklaas ;)
  6. ilse w:
    Hey meisje!!!!!

Jaaaaa, whahahahaaa.......jij als Bollywood filmster!!! Vet!!!!
    Wat een verhaal over India zeg.....wat maken jullie een hoop mee! En wat heb je al een prachtige foto's....
    Als ik nu naar buiten kijk is het hier wit....heel de week een pak sneeuw voor de deur, dus wij gaan glijdend door het leven momenteel. Verder ben ik ZWAAR aan het genieten van mijn twee maanden vakantie.....heerlijk gewoon.
    Ik stuur je nog een uitgebreide mail schat!

GENIETSE!!!

Dikke x, ook van Twanus
  7. Lonneke:
    Hee Anniez!

Wat een mooi verhaal weer! Je maakt zo maar wat mee aan de andere kant van de wereld! Mooi mooi.. daar doe je het allemaal voor en fijn dat je zo geniet. Ik geniet in ieder geval van je verhalen en foto's.

XX
  8. Joris:
    Annnnieeezzz!!

wat n heeerlijk verhaal! krijg er helemaal de reiskriebels van.. goed te horen dat het prima met je gaat , had ook echt niet anders verwacht trouwens..
    hier alles zn gangetje.. koud , sneeuw & veel bier drinken! nog n weekje of 7 werken en dan mag ik ook weer effe op pad! :)

blijf genieten! X
  9. marleen:
    he schat!!

wat belevinegn, vet vet!
    ook hele mooie foto's, leuk om te zien waar je allemaal bent!
    op na nepal en deze keeer gvd sneller verslag dan de laatse keer, wij zijn benieuwd :)

kus
  10. Hannanas:
    Ohh Anneke,

Wat een mooi verhaal!!! Geweldig! Geniet ervan.

11. joyce van der sluis:
    schat,
    wat een mooie fotos en mooie verhalen!
    echt super.ben blij dat je het zo leuk hebt.
    we mailen en geniet ervan.x
    groetjes van bart
  12. Krekel:
    6 december 2010
    Waaauuuwwww!! Ik keek weer uit naar je verhaal en terecht...het is weer erg leuk om te lezen hoe vet jullie het hebben en wat jullie allemaal mee maken. En dan is dit maar een korte samenvatting. Ik krijg bijna zelf de neiging om op wereldreis te gaan. Mail je nog, enjoy!! X
  13. Marilé:
    6 december 2010
    Hoi Anneke, fijn om te horen dat je zo geniet en heel leuk om je stem te horen bij het filmpje. Heel veel liefs en groetjes uit het koude kikkerlandje. Max Estelle Maarten en Marilé.
  14. eefje:
    7 december 2010
    Super moooi verteld ik zat in india :-)
    Nu weet ik ook waarom t zo stonk, plakte, in ons huurhuis toen die indiase mensen weer vertrokken naar een piepkleine woning met heul de fam ?
    Ik vond mn huis al stinken met 6 indiase mensen laat staan daar hahahaha .
    Zin in je volgend avontuur x
  15. Femke (NHTV):
    7 december 2010
    Weer super om je verhaal te lezen!! Je schrijft leuk, boeiend, grappig en pakkend! Kan niet wachten om weer een verhaal van je te lezen... :) Als het WK ooit nog in India wordt gehouden hebben jullie in ieder geval al een outfit haha! Een oranje gewaad met blauwe ogen.. mhhh! Sexy hoor! De foto's zijn stunning, echt waar! Kodak momentjes in overvloed daar zo te zien.. en ben blij te horen dat jullie volle bak genieten van de zon, de indrukken, de cultuur en het leven met een backpack!
    Succes met jullie volgende bestemming!

Liefs, Kus Fem
  16. Wilma Gerrits:
    Ha bijna Bollywoodster,

je zou daar zomaar beroemd kunnen worden. Dat ziet er prachtig uit met zo'n tulband Anneke!
    Geniet ervan, ik geniet in ieder geval van je mooie verhalen. Kijk weer uit naar het volgende hoofdstuk.

groetjes vanuit een wit Brabant
    Wilma Gerrits
  17. nicky:
    8 december 2010
    geweldig verhaal weer, en een leuke film met je stem!!!! hahaha
    By the way I love your pants!!!!!!!!!

kuzzkuzz
  18. John:
    Hey Annie,

Leuk om je verhalen te lezen. Geniet er lekker van. Met ons gaat alles goed. We missen je nog steeds maar het begint te wennen ;-)

J
  19. Ilse van de Looveren:
    9 december 2010
    Wat een geweldig verhaal weer en vet wat jullie allemaal meemakenja hier is het glibberig, maar dat wist je natuurlijk al....Verder allemaal niet zo spannend....kijk uit naar het volgende verslag!!! GENIET GENIET GENIET (maar dat is niet zo'n probleem zo te zien) xxx Chris en Ilse
  20. Haico:
    10 december 2010
    Hoi, Riekki stuurde me je link en vertelde dat je ook naar Nepal gaat (goeie keuze ;-) ) . Ik ben daar t/m de 25e. Wanneer je nog tips stuur me dan even een mailtje op [email protected]

gr Haico
  21. Laurine:
    10 december 2010
    Chickieeeee!

Ik denk ik ga eens kijken hoe ons Annies er voor staat! Goed, zo te zien. India nu en op naar Nepal dus geweldig!
    Tja wat kan ik zeggen over Brabant/Amsterdam. Op en neer reizen van Den Bosch naar Amsterdam, treinen rijden onregelmatig, het hagelt soms, er gebeurt weinig nieuws dusss niks te vrezen haha!

Je hebt dus ups en downs beleefd lees ik in je verhaal. India staat daar denk ik ook wel beetje om bekend toch?

Geniet en heel veel mooie momenten toegewenst!

Dikke kus Laurine
  22. joyce:
    16 december 2010
    vrouwke!
    geweldig je verhaal!
    je kan super goed schrijven!

geniet ze!

23. Erna:
    23 december 2010
    hahahahaha leuk verhaal zeg

ik wist wel dat jij een filmster was....