Sri Lanka

11 november 2010 - Colombo, Sri Lanka

Whiehaaaaa, Sri Lankaaaaa! Het einde van het begin is bijna in zicht, onze eerste bestemming zit er alweer op. Where to start? Bij het begin natuurlijk!

Het lijkt alweer eeuwen geleden maar donderdag de 28e was het dan zover, na een toch wel emotioneel afscheid op het vliegveld van Brussel vlogen Raissa en ik naar onze eerste bestemming; Abu Dhabi. Daar hadden we een tussenstop van 24 uur. Na een heerlijk relaxed dagje aan het zwembad van ons super-de-luxe hotel, inclusief massages, corona’s en een berg zon vertrokken we ‘s avonds weer naar het vliegveld. Nog even wat oliesjeiken (incl harem) checken voordat we het volgende vliegtuig in zouden stappen. ;) Grappig was dat we als één van de weinige westerlingen overal voorgelaten werden.

Midden in de nacht arriveerden we dan eindelijk op onze eerste ‘echte’ bestemming; Sri Lanka. Raissa heeft hier kennissen wonen, die ons netjes om 3u30 stonden op te wachten. Deze zéér gastvriendelijke mensen, Toon en Jeanne, wonen in een dorpje niet ver van Colombo. We konden een aantal dagen verblijven in het ietwat nederige stulpje van hen (pal aan zee, waar ‘s avonds prachtige zonsondergangen te zien zijn). Ze wonen in een arme buitenwijk waar de locals hun geld verdienen met de visvangst, en zij zijn dan ook de enige blanken hier. Mensen spreken (bijna) geen Engels en je wordt van alle kanten aangestaard. Bij Toon en Jeanne hadden we een eigen kamer met badkamer en zijn we de eerste dagen flink in de watten gelegd. Beter kon onze trip niet beginnen! Onze nieuwe vrienden hebben ons de eerste drie dagen een goed beeld van het land gegeven, door ons overal mee naartoe te nemen.

En wat toch wel een hoogtepuntje was, was de avond met Toon en Jeanne in het Hilton hotel in Colombo. Daar werd namelijk het Oktoberfest gevierd! Kun je het je voorstellen? Sri Lankanen in een lederhose? Het bier vloeide rijkelijk en ook om de bratwursten kon je niet heen. Raissa en ik zijn uiteindelijk in een hele vette nachtclub beland, waar wij wederom de enige westerlingen waren. En dansen dat ze kunnen, die Sri Lankanen, de ene na de andere battle werd opgevoerd, schitterend!! Wat ons opvalt is dat er in het nachtleven alleen welgestelde Sri Lankanen komen.. Heel bizar, de contrasten tussen arm en rijk zijn hier ontzettend groot.

En toen… na een paar dagen gingen we zelf op pad. Het echte backpacken is begonnen. Terwijl je door tientallen mensen aangestaard wordt, loop je in de stikkende hitte, bepakt als een pakezel te zoeken naar vervoer en een hotel. Maar ik moet zeggen, we hebben al een paar goeie dealtjes gemaakt (ja, het afpingelen beginnen we al goed te leren) de leukste hotelletjes en guesthouses voor gemiddeld 10 euro per nacht (voor 2 personen!!) Af en toe wat kriebelende beestjes, maarja dat hoort erbij. Over beestjes gesproken, de aapjes, leguanen en ander loslopend wild kom je hier overal tegen, wat natuurlijk al heel wat kodak momentjes opgeleverd heeft. Ook het reizen met het openbaar vervoer gaat prima, trein- en busreizen zijn goed te doen terwijl je geniet van het prachtige uitzicht. Verder; tempels in overvloed (waar we soms vergeten onze slippers weer mee terug te nemen, maar op blote voeten lopen is ook zo fijn! ;) En monniken overal.. Die je telefoonnummer willen scoren. HUH?!

Ook hebben we een hele leuke Sri Lankaan ontmoet waar we een paar dagen mee opgetrokken zijn. We zijn bij hem thuis geweest, ongelofelijk hoe deze mensen wonen! Midden tussen de rijstvelden, geen kip op straat, af en toe een loslopende koe, maar pure stilte! En een wc-hokje achter in de tuin (jaja, het welbekende gat in grond) Onze nieuwe beste vriend kon regelen dat we op een olifant konden rijden (zonder bakje!!) en we hebben zelfs in zijn tuktuk gereden! Whahaha, best moeilijk met al dat schakelen..

De laatste dagen zijn we in het zuiden geweest. Even bijkomen van onze eerste toch wel heftige dagen reizen. Hier heb je de prachtigste bountystranden, waar we heerlijk gechilled en gefeest hebben. Whoeiiiii! Wel veel Europeanen hier, maar dat mag de pret niet drukken want dat is ook wel weer erg gezellig! En westers eten! Even wat anders dan 3 x per dag rijst & curry (wat overigens heerlijk is hoor, en het eten met onze handen zijn we inmiddels gewend).

Sri Lanka; in één woord, WOW! Ik heb mijn ogen uitgekeken, naar de mensen die zich wassen in rivieren, de zwerfhonden overal, vuiligheid op straat, de kerkhoven op het strand (?!), de ongekoelde vis op de marktjes met 3 miljoen vliegen, de rondvliegende kakkerlakken van 5 cm, de steden die allemaal niet veel van elkaar verschillen en gare winkeltjes waar ze allemaal dezelfde rotzooi verkopen, de heersende armoede.. Maar óók naar de parelwitte strandjes en de blauwe zee, de groene thee- en rijstplantages, de tafels vol met heerlijk spicy eten, watervallen, de olifanten en de aapjes, prachtige tempels maar vooral de altijd glimlachende, zéér beschaafde bevolking.

Dit was het voor nu.. Op naar India!!

1. Geert:
    11 november 2010
    Ziet er allemaal goed uit Anneke!

Je had wel eff moeten vertellen dat je ook naar Abu Dhabi ging! Toen jij er was ging het Ferrari park open, ik had wel iets voor je kunnen regelen!

Veel plezier in India!

Groeten Geert
  2. Ilse van de Looveren:
    11 november 2010
    Heyyyyy Globetrotter... Whaaa en dit is nog maar het begin....Ziet er echt heeeeel leuk uit, ben stiekum wel een beetje jaloers haha!!! Ook heel grappig hoe je het allemaal beschrijft...Geniet in ieder geval van de verhalen en foto's...Tja ik zit gewoon op het werk achter mijn bureau en buiten begint het al te vriezen : ( haha.....Geniet van India en van alles wat je meemaakt en ziet!!! Maar dat is volgens mij niet zo'n probleem...ENJOYYYYYY xxx Chris en Ilse
  3. ilse w:
    Aaaannn, schat!!!!!

Jeueueuehheueueueueueuuu!!! Als een gek klikte is direct naar jouw reisblog toen ik in mijn mailbox een melding kreeg dat jij een nieuw verhaal geplaatst had. Twan en ik zeiden gisteren nog tegen elkaar; wanneer zou An haar first story plaatsen??
    FANTASTISCH!!!! Heerlijk om te lezen hoe je geniet. En dit is nog maar het begin.....
    Nou lieve An, het is heel fijn om te weten hoe het met je gaat en uiteraard wensen wij jou nog alle vette dingen van de wereld toe!!!

Dikke kus Ilse & Twan
  4. cindy:
    11 november 2010
    Ooooooooohhhhhhhhhhhh heel veel bekende plekken op de foto's en veel herkenning van de omschrijving van het land, super vet!! Ik durfde niet tot helemaal bovenop de leeuwenrots, ben trots op je!

Ik ben héél benieuwd naar de verhalen in India!!

Geniet geniet geniet schat!! xx Joost&Cin
  5. Joyce:
    11 november 2010
    Oooooooh Anniez, ik vind het allemaal supergaaf klinken!
    Heel stiekem ben ik ook een beetje jaloers!
    Ik ben zo benieuwd naar wat je allemaal nog meer mee gaat maken!!!!!!!!!!!
    Meisje geniet ervan!!!!!
    Dan doe ik dat van je verhalen!

Dikke X Joyce
  6. Marleen:
    heee anneke!!
    ziet er echt vet uit!! leuk verhaal en leuke foto's, vooral dat lieve kleine aapje...
    schitterend!
    morgen eerste keer eten en stappen zonder jou :(
    heel veel plezier schat, geniet ervan...

dikke kus
  7. Jorijn:
    11 november 2010
    Heerlijk verhaal! Ik ben ontzettend jaloers! Klinkt ook, alsof jullie 200% klaar voor India zijn! Leuk leuk leuk! Ik hou ervan!
    Veel plezier!
    Kuskus
    De Kim en de Jorijn
  8. loes:
    lieverd!

oooooooooooo dat verhaal en die foto's!
    geweldig!!!!mmmmmmm
    geniet,geniet,geniet!
    dikke kus van ons!
  9. Hannanas:
    Anniez!!!

Wauw wat klinkt het geweldig! En wat schrijf jij leuk :)!
    Geweldig allemaal als ik het zo lees!
    Jaloers op jullie!!!
    De foto's zijn ook prachtig! Leuk dat Bounty nu toch een beetje bij je is :)

Geniet ervan!!

xxx
    Hanneke
  10. Rene en Nikita:
    Hey Anneke!!
    Supergaaf om je verhaal zo te lezen, je schrijft erg leuk en ook leuk om de foto's erbij te zien! Gaaf dat je het zo naar je zin hebt en dat straal je ook echt uit op de foto's, leuk!!! Geniet er nog van ennuh.... Veel schrijven nog he!!
    xx ons
  11. Chantal:
    11 november 2010
    Whaaaaaaa wat een verhalen en foto's!! Super!! Jullie gedragen je nu al als een echte wereldreiziger! Ontzettend leuk om dit te lezen, alsof we het zelf ervaren. Complimenten ook voor je boeiende schrijf-wijze, talentje? hihi....Hier regent het heel de dag met windkracht 7, dus of ik jaloers ben? Uhhh....dacht het wel. Jacha nog bedankt voor je berichtje! Is ons Anniezke wel een beetje lief voor je? Anders mag je haar best een beetje bijten hoor, daar kan ze wel tegen...hahahaha...Geniet lieve schat!!! Dikke kus Chantage
  12. Anique:
    Annie!
    Wat een verhaal, ik vind het heeel erg leuk om te horen!!
    Kan me voorstellen dat het helemaal geweldig is om daar vanalles te zien/horen/meemaken.
    Ik wens je/jullie ontzettend veel plezier in India!!
    Liefss xx Anique
  13. Wilma Gerrits:
    ha Anneke,

wat geweldig dat je nu echt meemaakt waar je al die tijd zo naar uitgekeken hebt!
    Je hebt een heel leuk verhaal geschreven en de foto's zeggen genoeg. Geniet ervan.

groetjes Wilma Gerrits
  14. nicky:
    11 november 2010
    zat helemaal in je avontuur, geweldig!!!
    nu de rest nog......

dikke zoen
  15. Sovjet:
    11 november 2010
    ieieieieieieieieiieieieieieieieieih. Zo, verder is alles al gezegd!
  16. eefje:
    11 november 2010
    Annnn wat gaaaaaff en leuk om meteen zoveel leuke mensen te ontmoeten en zoveel te zien super !!
    Ga verder met GENIETEN en we wachten weer op je geweldig verhaal :D

dikke koezz van de fam
  17. Gonnie:
    11 november 2010
    Zo hee , Anneke we hebben even moeten wachten op je verslag en foto`s maar het was het wachten waard, wouw wat een gaaf verhaal en prachtige foto`s erg indrukwekkend geniet ze ,maar dat doen jullie ook dat is te zien.
    We heb genoten van je verslag.
    Groetjes Gonnie en Antoon
  18. Maria:
    12 november 2010
    Hey Anneke,

Heel erg leuk om je verslag te lezen. Ik wist het wel!!!..dat jij Azie indrukwekkend zou vinden!!!
    Vooral de bevolking.
    Nou..geniet er maar van..en die kleine beestjes...die neem je maar op de koop toe.
    Op naar India!!
    Doei !!!Maria Migchels
  19. Christel:
    12 november 2010
    Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa kei leuk om je verhaal te lezen, het is net of ik je het hoor vertellen :)!!!
    Kijk uit naar de volgende!

SOT
  20. luus:
    14 november 2010
    WOW!!!! super gaaf dat ja al zo veel hebt mee gemaakt!!
    klinkt allemaal echt gaaf zwaar jaloerssssssssss!!
    geniet er van daarrr!!!

dikke knuffel
  21. Femke:
    21 november 2010
    God Damn wat maken jullie allemaal mee zeg..! Jaloersss!! En dit is pas het begin! Geweldig!! Met de goede connecties kom je er wel.. het uitzicht op de zee.. je hoeft niet eens te slapen om in dromenland terecht te komen,.. jullie kijken gewoon naar buiten en je zit al in een droom..! Maar goed, genoeg ballen hebben jullie ook wel dus er zullen nog veel meer vette dingen gebeuren..ben erg benieuwd! Hou ons op de hoogte.. wil alles weten van jullie avontuur!! Enjoy!!

Kusss
  22. Sophie:
    26 november 2010
    Aller liefste Aniie!!

Aller eerste wil ik zeggen ik mis je mega erg!
    &
    Heb je het al naar je zin in....??
    Maar ik denk het wel, aan de foto's te zien.
    Gezellig op een OLIFANT!!
    Dat maak je niet zomaar mee!
    Trouwns alle foto's zijn echt vet hip!
    Nou nog heel veel plezier en ik hoop dat je gauw weer iets op je weblogger zet.

Liefs een heel veel knuffels en kusjes van de hele familie!

XXXXXXXXXXXXXXX die zijn van mij XD
  23. Thomas:
    29 november 2010
    Hey Annie!

Wat heerlijk, die met emotie doordrongen rugzakverhalen! Dat een bevuild en arm land toch zo rijk aan schoonheden kan zijn, fascinerend. Geniet van ieder moment en keep us updated!

Groetjes uit een besneeuwd Den Bosch!
  24. Stephanie NHTV:
    2 december 2010
    GE-WEL-DIG meis!!!
  25. eefje:
    3 december 2010
    An super al die foto`s !!
    En heeel raar om jou daar op te zien staan met bijna niks aan ,tewijl wij hier 3 lagen kleding over elkaar dragen voordat we naar buiten gaan in de sneeeeuwww !!!!!!

miss you

Have Fun X
  26. Kim:
    3 december 2010
    WOUW!
    Ik zie dat jullie al helemaal zijn ingeburgerd in India en Goa: mooie alibababroeken, tulbanden, kamelen en lekker eten en drinken in Goa! GENIETEN!
    krijg helemaal een glimlach op mijn gezicht als ik jullie foto's zie! SUPER!
  27. Erna:
    23 december 2010